DODGE RAM FORUM banner
41 - 60 of 68 Posts
Mijn kilometerstand is de laatste tijd behoorlijk slecht. Vroeger haalde ik zonder problemen 18-20 mpg, maar de laatste tijd is het 16-17,5. De bougies zijn onlangs vervangen van ngk iridiums naar standaard v-power, schoon luchtfilter en brandstofinjectorreiniger gebruikt, allemaal zonder effect. Ik heb nog nooit een voertuig met Seafoam behandeld, maar ik denk er nu over na. Al mijn onderhoud is up-to-date en de kilometerstand is al een hele tijd lager.

Ik zou graag 18-20 mpg willen zien! De mijne nam toe na de afstelling, het luchtfilter en het schoonmaken van het gasklephuis, maar ik denk niet dat het zo goed was lol! Ik heb zelf nog nooit een voertuig met Seafoam behandeld, maar ik ben benieuwd hoe het voor u werkt als u het doet. Rijdt u veel in de stad met veel stoppen en starten? Mijn kilometerstand was slecht toen ik dat deed, maar nu is het voornamelijk snelweg en ik zie een verschil.

Het is meestal snelweg, van en naar het werk 60/40 of 70/30 snelweg/stad. Het is gewoon vreemd omdat ik een hele tijd consequent 18 en meer kreeg, zelfs met meer stadsverkeer. Ik probeer nu Shell-benzine voor een paar tanks om te zien of dat verschil maakt, daarna Seafoam voor mijn olieverversing als de Shell-brandstof geen verschil maakt.

Vandaag mijn vrachtwagen met Seafoam behandeld in de hoop dat het zou helpen met mijn brandstofverbruik, aangezien al het andere onderhoud up-to-date is en hij al een tijdje stil stond vóór de overstap naar winterbrandstof. Ik heb iets meer dan 1/3 in het vacuüm gedaan en het langzaam laten aanzuigen bij stationair toerental en de rest in de benzinetank. Startte hem 5-6 minuten later en zag een kleine wolk toen ik de oprit afreed, maar daarna niets meer voor een rit van 15 minuten met de hele tijd ongeveer 3000 tpm. Ik hoop dat het de mpg helpt, ik heb regelmatig brandstofinjectorbehandelingen met regane gedaan, dus ik denk niet dat de injectoren verstopt zitten.

Als je niet veel rook hebt gehad, lijkt het erop dat je redelijk schoon rijdt. Misschien kun je overwegen om de gasklep schoon te maken als je dat nog niet hebt gedaan, dat heeft echt geholpen met mijn kilometerstand en ik heb dat tegelijkertijd gedaan met de afstelling en het vervangen van het luchtfilter.

Als je niet veel rook kreeg, klinkt het alsof je redelijk schoon rijdt. Misschien moet je de gasklep schoonmaken als je dat nog niet hebt gedaan, dat heeft echt geholpen met mijn kilometerstand en ik heb dat tegelijkertijd gedaan met de afstelling en de vervanging van het luchtfilter.

- Cajun
Ja, het was eigenlijk gewoon een pufje dat ik in de spiegel zag toen ik de oprit verliet, waarschijnlijk gewoon het verbranden van de seafoam. De gasklep zou goed moeten zijn, want de laatste keer dat ik hem eruit haalde en schoonmaakte, zat er niet veel op. Ik denk dat mijn volgende stappen teruggaan naar een 87-afstelling of terug naar de standaardafstelling, en dan misschien de 180 t-stat vervangen door de standaard als ik geen verbetering zie.

Nou, houd ons op de hoogte, want je hebt al alles geprobeerd wat ik zou voorstellen, maar ik ben benieuwd waarom je niet krijgt wat je zou moeten krijgen en het klinkt alsof je je auto net zo goed onderhoudt als ik.

Nou, ik ben teruggegaan naar een 87-afstelling en mijn kilometerstand is nog steeds slecht. Vandaag een recordlaagte van 15 mpg, dat heb ik nog nooit zo laag gezien in de 35.000 mijl die ik de truck heb. Ik weet het hier niet meer, misschien moet ik de thermostaat terugzetten op de originele en wat iridium bougies plaatsen zoals ik eerder had. Het duurt even voordat ik een andere tank heb verbruikt, aangezien ik er niet veel mee rijd, maar als het weer laag is, wissel ik de thermostaat en als dat niet helpt, ga ik terug naar iridium bougies.

Hoe zit het dan met de eenvoudigere dingen? Bandenspanning bij 40 psi koud, correcte wieluitlijning, 5w20 olie, recent veranderde bandenmaten of remwerkzaamheden gehad? Zijn de bougiekabels nog goed, of rijdt u nu zelfs een andere route?

De wieluitlijning is prima voor zover ik kan beoordelen aan de bandenslijtage en het rijgedrag. De bandenspanning wordt regelmatig gecontroleerd, olie is correct 5w-30 voor mijn 04, remmen zijn nog origineel, bougiekabels zouden in orde moeten zijn, geen codes/misfires, en de route is zo'n beetje wat het altijd is geweest.

Hoe vaak rijdt u met uw vrachtwagen en hoe lang gemiddeld? Krijgt u hem consequent op bedrijfstemperatuur?

Het was mijn dagelijkse pendelaar voor ongeveer 45-50 mijl, wat meestal snelweg was, dus het kwam op temperatuur. Nu ik die baan heb moeten opzeggen vanwege fysieke problemen, rijd ik er bijna niet meer mee. Ik heb de thermostaat teruggezet naar de originele staat toen ik laatst mijn ABS-sensor verving, dus misschien wordt het beter. Ik merkte een lichte daling nadat ik de 180-thermostaat had geplaatst, maar het was slechts ongeveer 1-1,5 mpg, dus ik ben sceptisch om alleen de slechte kilometerstand daarop te wijten.

Een 180 tstat kan een lichte daling van de mpg veroorzaken. Als de motor niet op de juiste bedrijfstemperatuur komt, draait hij in koude verrijking en draait hij een beetje rijk. Ik ben een groot voorstander van het gebruik van 180 tstat's, maar er zijn omstandigheden waarin ze problemen veroorzaken, zoals u misschien heeft.

Een 180 tstat kan een lichte daling van het verbruik veroorzaken. Als de motor niet op de juiste bedrijfstemperatuur komt, draait hij in de koude verrijking en loopt hij iets rijk. Ik ben een groot voorstander van het gebruik van 180 tstat's, maar er zijn omstandigheden waarin ze problemen veroorzaken, zoals u wellicht heeft.
Ik denk niet dat het bereiken van de temperatuur het probleem was, ik kreeg hem gemakkelijk op 195 met de 180 t-stat. Misschien zijn de 3.7's gewoon niet efficiënt met 180 t-stats, hopelijk lost dit het op. Ik zal me na een paar tanks weer melden.

Houd er rekening mee dat het niet alleen op bedrijfstemperatuur moet komen, maar daar ook moet blijven. Weet u zeker wat de temperatuur van de koelvloeistof is of is het een benadering? De kans is groot dat uw koelvloeistoftemperatuur rond de 180-190 graden hangt, zo niet. Vooral als u de airconditioning veel gebruikt (ik denk dat de v6 rams een elektrische ventilator voor de radiator hebben voor de aircocondensor) ... dit zou het nog meer afkoelen. Gewoon iets om in gedachten te houden. Als u een 180 tstat heeft, dan mag de normale bedrijfstemperatuur niet 195 zijn, maar moet deze dicht bij 180 liggen. De normale bedrijfstemperatuur met een 195 tstat is ongeveer 195-200.

De nieuwere 4e generaties hebben alleen een elektrische ventilator op de v6. De 3e generaties zoals de mijne hebben een aparte radiator/condensor voor de airco, die een e-fan en een koppelingsventilator voor de radiator heeft. Ik heb veel bouten op de truck gedaan en toen hij standaard was met de koppelingsventilator, liep hij ongeveer halverwege de temperatuurmeter op het dashboard en haalde altijd 16 mpg. Vergeleken met de metingen die ik nu krijg van mijn aeroforce interceptor voor de koelvloeistoftemperatuur, blijkt dat halverwege de meter ongeveer 200-210 is. Hij kwam echt alleen in de 190's, misschien 200 als ik een tijdje zat met de 180. Toen ik de interceptor nog niet had en een e-fan op de truck zette, stelde ik de controller in met behulp van de meter op het dashboard om iets meer dan halverwege aan te gaan. Met die opstelling en de standaard t-stat haalde ik consequent 18-21 mpg. Ik heb verschillende andere mods gedaan, die geen invloed hadden op de mpg en uiteindelijk de 180 t-stat gedaan zoals geadviseerd door hemifever voor de tune die hij voor de truck schreef. Met de 180 zag ik het verbruik dalen tot maximaal 19. Om de een of andere reden bleef het verbruik de volgende 1,5 jaar langzaam dalen, nu ben ik terug op 16-17, 15 op de laatste tank (misschien slechte benzine). Ik ben op het punt gekomen dat ik nog maar een paar dingen hoef te proberen om hem terug te krijgen waar hij ooit was.

Ok, zou het misschien de melodie kunnen zijn?
Ik denk het niet. Ik ben een maand of twee geleden gestopt met het draaien van de 93-tune. Ik draai een 87-tune, ik denk dat het enige dat erin is gewijzigd, het koppelbeheer is, dat sowieso niet bestaat in mijn truck met handgeschakelde versnellingsbak. De enige dingen die ik nog moest proberen waren de thermostaat en teruggaan naar iridium bougies. Bedankt voor je input.

nieuw hier, ik dacht dat ik hierover verslag zou uitbrengen. Ik heb een handgeschakelde 06. Toen ik hem voor het eerst kreeg, kreeg ik ongeveer hetzelfde als u qua kilometerstand.
dit is wat ik heb gedaan en mijn benzineverbruik is enorm gestegen: 16-17 in de stad, 21-23 op de snelweg.
luchtinlaatsysteem met koude luchtinlaat
hoogwaardige katalysator met cat-back uitlaat
bully dog programmeur
iridium bougies
Het meest opvallende dat ik heb gedaan, was de inlaat en uitlaat, maar ik kan nu niet klagen over mijn benzineverbruik en een merkbare vermogenstoename.

41 - 60 of 68 Posts