Gaten in uitlaten
Ik moet mijn onwetendheid over deze gaten in uitlaatdempers toegeven, aangezien ik niet onder een voertuig kruip, noch laten garages me toe in hun servicebaai als het op een rek staat voor service. Ondanks mijn gebrek aan kennis wil ik toch commentaar geven op het onderwerp:
a. Als autofabrikanten inderdaad uitlaten installeren met "aftapgaten" in hun nieuwe voertuigen, zou ik me afvragen waarom. Het lijkt me logisch dat bijna 100 procent van al het water en de damp ofwel uit de uitlaatpijp wordt geblazen ofwel wordt weggekookt in een hete uitlaatdemper, zelfs na slechts een korte rit. Nu heb ik uitlaatdemper-uitsnijdingen gezien die voor demonstratiedoeleinden worden gebruikt, en ik kan me niet voorstellen hoe water dat gevangen zit tussen de verschillende kamers in een uitlaatdemper op de een of andere manier door een aftapgat in de achterste eindkap kan ontsnappen. Alleen een aftapgat onder elke kamer zou daar een kans op hebben.
b. Voor degenen onder u die hun eigen gaten zouden boren, geldt dezelfde logica. En hoe zou u überhaupt weten waar u moet boren, aangezien u niet kunt zien waar u in boort. Verder denk ik dat de meeste uitlaten die tegenwoordig worden gemaakt, staal gebruiken dat is voorzien van een gegalvaniseerde coating om roest te vertragen. Als u in dat metaal boort, laat u zeker gaten achter die geen beschermende coating rond de rand hebben. Dit zou betekenen dat uw zelfgemaakte "aftapgaten" in de loop van de tijd steeds groter worden. Denk je dat deze praktijk je uitlaatdemper(s) op de een of andere manier langer meegaat? Het lijkt me gewoon dat door gaten in je uitlaatdemper te boren, je alleen maar het equivalent creëert van een versleten/verroeste uitlaatdemper die zo snel mogelijk moet worden vervangen.
c. Ongeacht fabrieksafvoergaten of zelf toegebracht letsel, geniet u van de effecten van koolmonoxide? Als het gewoon een beetje extra lawaai is dat u wilt, ga dan naar een goede uitlaatdemperwinkel, leg het ze uit en vraag om aanbevelingen. Ik zou mijn vertrouwen en gezondheid toevertrouwen aan hun professionele ervaring en vaardigheid in plaats van mijn boor te pakken en gewoon weg te boren. Wat betreft het vastklemmen van uw uitlaatsysteemcomponenten, het is slechts mijn mening, maar ik zou genoegen nemen met niets minder dan een luchtdichte gelaste afdichting bij elke verbinding. Is dat niet de manier waarop Ram en elke andere autofabrikant het doet?