DODGE RAM FORUM banner

Compressor versus turbo

34K views 17 replies 14 participants last post by  LARAMIE382  
#1 ·
Hé jongens, ik weet niet veel over motoren, maar ik heb een 08 Dodge Ram Hemi. Ik vroeg me af wat beter zou zijn, de supercharger of turbo, en wat ik zou moeten aanpassen om ze erop te zetten. Ik weet dat de supercharger aanpassingen aan de motor vereist, maar kan iemand me vertellen wat. Vereist de turbo mods?

Bedankt aan jullie allemaal voor de hulp en aan deze website om idioten te helpen :i_rolleyes:
zoals ik.

#2 ·
Nou, een supercharger zou je meer vermogen opleveren. Ze maken turbo- en supercharger-kits voor Rams. Ik weet niet zeker of je een nieuwe versnellingsbak nodig zou hebben of niet. Ik ben niet bekend genoeg met de standaard 3e generatie transmissie om te weten of deze al dat extra vermogen aankan...

#4 · (Edited)
Nou, een supercharger zou je meer vermogen opleveren. Ze maken turbo- en supercharger-kits voor rams, ik weet niet zeker of je een nieuwe versnellingsbak nodig zou hebben of niet, ik ben niet bekend genoeg met de standaard 3e generatie transmissie om te weten of deze al die extra kracht aankan...
eigenlijk...dat is helemaal niet waar. Een goed afgestemde turbo zou je eigenlijk veel meer pk's opleveren dan een supercharger...maar het draait allemaal om wat je wilt.

Een supercharger geeft je vermogen in het lage tot middenbereik. Dat betekent dat zodra je het pedaal intrapt, je al boost maakt, dus...hij blijft gewoon trekken tot je schakelt. Hij verliest echter efficiëntie bij hogere toerentallen (in het lage bereik, als hij je 150 pk oplevert, kost het 20 pk - in het hoge bereik, als hij je 150 pk oplevert, kost het 75 pk om hem te laten draaien). Een supercharger neemt vermogen weg om hem te laten draaien, wat betekent dat je niet de volledige winst eruit haalt. Maar het is zeker de moeite waard, en...als je gewoon op zoek bent naar wat straatplezier...zou het waarschijnlijk de betere keuze zijn.

Nu...een turbo heeft absoluut geen vermogen nodig om te draaien (hij gebruikt verspilde uitlaatenergie om boost te maken). Echter...zijn nadeel is dat hij meer gericht is op vermogen bij hogere toerentallen. Je zult pas bij ongeveer 3000 tpm volledige boost zien. Ook is het veel gemakkelijker om een turbo te intercoolen, wat resulteert in nog meer vermogen door de koelere luchtlading. Waar een turbo beter zou zijn, is op de baan bij dragraces...of zelfs iets simpels als het trekken van een zware aanhanger.

Ook...superchargers leggen meer stress op een motor dan een turbo. Omdat een turbo alleen boost maakt als je een zware belasting op de motor legt. Een supercharger maakt echter een bepaalde hoeveelheid boost bij bepaalde toerentallen, ongeacht hoe je hem rijdt.

Dus...zoals ik al zei. Het draait allemaal om wat je uit je truck wilt halen.

Een supercharger is gemakkelijker, omdat het meer een bolt-on-affaire is...terwijl een turbo het installeren van nieuwe onderdelen en/of het fabriceren van nieuwe onderdelen, het aanleggen van vacuüm-/boostleidingen en het installeren van de wastegate/intercooler-leidingen vereist.
Beide vereisen enkele computermodificaties (d.w.z. meer brandstof om de toegenomen hoeveelheid lucht te ondersteunen).
Ik zou zeker een nokkenas installeren om de vermogenswinst te maximaliseren (met een turbomotor wil je meer klepoverlap, maar bij een supercharged motor wil je heel weinig).
Ook heb je met een turbo een zeer vrij stromende uitlaat nodig, omdat je absoluut geen tegendruk erachter wilt hebben, wat de opspoeltijd enorm zal helpen. Met een supercharger wil je een vrij stromende uitlaat, maar net als bij een N/A-motor...wil je niet dat hij te vrij stroomt, omdat je wat tegendruk wilt.
Ook zou ik een breedband-O2-sensor met een meter aanbevelen met beide routes om je lucht/brandstofverhouding te bewaken, zodat je een probleem kunt zien voordat het een groter probleem veroorzaakt.

Maar bedenk hoe je wilt dat je truck presteert (laag/middenbereik of top) en waarvoor je hem gaat gebruiken. Dit is de belangrijkste factor in je beslissing.
Supercharger = laag/middenbereik (rood licht naar rood licht)
Turbo = midden/hoog bereik (dragraces, het trekken van een aanhanger, het rijden in een zeer heuvelachtig gebied)[op een heuvel kun je je voet op dezelfde plek laten...de turbo zal opspoelen, meer vermogen leveren en de motor kan je de heuvel op trekken...allemaal zonder zelfs maar het gaspedaal te bewegen. Best cool eigenlijk)

Wat je transmissie betreft...ik zou er een schakelset in zetten en misschien zelfs de koppelomvormer upgraden. Maar zolang je niet naar gekke vermogensniveaus gaat, zou je in orde moeten zijn.

Hoe dan ook...je zou de boost relatief laag moeten houden. Ik weet niet wat je statische compressieverhouding is...maar...die is hoger dan de meeste geblazen motoren. Dus iets om in gedachten te houden.
Als je echt van plan bent om een race-truck te bouwen...zou een set zuigers met lagere compressie een goede upgrade zijn, zodat je de boost veilig kunt verhogen.

#5 ·
Ik persoonlijk vind de supercharger leuker dan de turbo. En ik moet Strang gelijk geven dat de turbo veel meer kan maken dan de supercharger. Ik vind de charger leuk omdat er minder vertraging is en hij over de hele powerband werkt. Ik zou alleen een twin turbo systeem doen, geen enkele.

Je moet de internals upgraden als je serieus vermogen wilt maken. Je kunt ze vastschroeven, maar je zult de boost niet helemaal omhoog kunnen draaien, je zou het plezier tegenhouden. Als je de internals helemaal klaar maakt voor een serieuze klap, kun je meer psi draaien, wat resulteert in meer pk's!

Ik zou ook suggereren om de hele uitlaat te doen als je dat nog niet hebt. Als je inductie in de motor forceert, moet je er vanaf. Dus ga voor een paar long tube headers en high flow cats en cat back exhaust. Je hebt een tuner nodig om de computer af te stellen nadat je de rotzooi hebt veranderd. Als je naar een garage gaat die een dyno heeft, zouden ze hem voor je en op de juiste manier moeten kunnen afstellen.

Hey Strang, dat was trouwens een geweldige write-up!!

Succes man!

#6 ·
:iagree: with strang3majik....and i would personally go with a supercharger myself...to be specific, the Pro Charger one which required no internal upgrades or additional parts...However it will set you back about 5k, but the kit is well worth it from what ive read, and is quite easy to install yourself if you have a garage or carport area to work in...supercharger on a ram just sounds better than a turbo to me, just sounds like it still has that muscle truck sound when you say "my ram is supercharged"...

#9 ·
Het is oké, we doen het allemaal wel eens. Ik had een soortgelijke tirade aan Strange geschreven en viel toen in slaap op de bank :LOL: dus ik verloor mijn donder toen ik wakker werd :doh: Hij gaf daar wat geweldige info, en de belangrijkste keuze is hoe je van plan bent de truck te besturen, maar voor de meeste mensen met een benzinemotor is de supercharger de juiste keuze, maar de turbo heeft eindeloze mogelijkheden om de boost te verhogen.

#10 ·
Haha...sorry dat ik je de show heb gestolen, CDnoilRAM. Maar dit is iets waar ik zelf veel over heb nagedacht. Ik dacht, ik deel wat mijn onderzoek me heeft opgeleverd :p

Iets anders om over na te denken zijn de verschillende soorten superchargers. Je hebt centrifugaal superchargers, die in feite een door een riem aangedreven turbo zijn, die meer gericht zijn op het midden- tot hoge bereik, omdat hij ook moet opspoelen. Maar dat is wat veel van de kits zijn die je koopt. Ze geven direct boost, alleen niet veel boost zo snel als een Roots-type of Twin Screw supercharger, dat is degene die bovenop het spruitstuk zit.

Het voordeel van een centrifugaal supercharger is dat ze gemakkelijk kunnen worden gekoeld (gewoon de pijpen leggen). Terwijl een Roots-type of twin screw een speciale plaat vereist die gemaakt moet worden en waar water doorheen moet lopen.

Dus, als je vastzit aan superchargers, is dat iets anders dat je moet kiezen, welke je liever hebt.

Ik persoonlijk hou van Roots-type/twin screw superchargers, gewoon omdat ze er kwaadaardig uitzien en dat klassieke blower whine geven, en direct boost geven, maar ze zijn niet zo gemakkelijk om aan het werk te krijgen, tenzij je toevallig ook een kit ervoor vindt.

Centrifugals zijn in principe universeel, minus de beugel om hem te monteren zodat je er een riem omheen kunt doen.

#12 ·
Ik weet niet veel over dingen op het forum, want ik was een SRT 4... kerel voordat ik mijn ram kreeg. Maar als je een turbo doet, doe dan een achterste montage op de uitlaat. Ja, JE ZULT JE LEIDINGEN OVER DE VOLLE LENGTE VAN JE TRUCK MOETEN LEGGEN. Maar het is veel beter dan dat je hem in het motorcompartiment hebt. Je zult een beetje vertraging hebben, maar niet zo erg. En wat een supercharger betreft... dat is niet mijn gebied, maar ik weet dat Kenny Belle er een geweldige voor Nova's maakt.lol

#13 ·
Oh, en voor de versnellingsbak zou je hem echt een beetje willen opvoeren. Ik heb een turbo op een vriend's "Gay mans Cheverlot" gezet. En ik vertelde hem dat de versnellingsbak het vermogen niet zou kunnen houden. En nu heeft hij in de afgelopen maand 2 versnellingsbakken. Misschien luistert hij op een dag wel, of GMC maakt een betere versnellingsbak. Het zal waarschijnlijk de eerste zijn. lol

#14 ·
Oh en voor de versnellingsbak, die zou je echt een beetje moeten versterken. Ik heb een turbo op de "Gay mans Cheverlot" van een vriend gezet. En ik vertelde hem dat de versnellingsbak het vermogen niet zou aankunnen. En nu zit hij al aan zijn 2e versnellingsbak in de afgelopen maand. Misschien luistert hij op een dag wel, of GMC maakt een betere versnellingsbak. Het zal waarschijnlijk de eerste zijn.lol
de 48RE's zijn echter behoorlijk sterk... dus... ik denk dat het wel goed zou komen. Zou echter zeker geen kwaad kunnen.

#16 ·
Voor de wegligging zou ik denken dat een supercharged Ram de voorkeur verdient boven een turbo... we hebben die kracht vroeg nodig... Ik heb een tijdje geleden geracet tegen een Paxton supercharged RC Ram, dat moet de enige aanpassing zijn geweest (ik probeerde hem na de race op te zoeken om erachter te komen) omdat ik hem gemakkelijk versloeg (1/4 op Infineon).

#17 ·
Voor zover ik weet, is een supercharger zwaarder voor de motor omdat deze constant met de motor meedraait, terwijl de turbo pas opspoelt als een bepaalde druk is bereikt. Als het een 100% speeltje is, supercharger... elke soort alledaagse bestuurder denk ik turbo de betere optie... niet zoveel punch maar niet zo zwaar voor de motor