De rotors zijn niet "kromgetrokken", de enige manier om dat te doen is ze roodgloeiend te verhitten, wat buiten racen of een serieus vastzittende remklauw en een lange steile afdaling met hoge snelheid, je ze nog nooit zo heet zult hebben gekregen..... Heb je ooit gezien dat je remmen daadwerkelijk roken of rotors gloeien?
Wat je wel hebt, is afwijking in het rotorvlak, overmatige slingering, of een combinatie, wat het gevolg kan zijn van goedkope rotors van slechte kwaliteit, die door de afwijkingen in de "goedkope" rotor bij installatie met de tijd meer uitgesproken worden.
De belangrijkste reden voor de meeste rotorpulsatie is echter te wijten aan onjuiste plaatsing van de remblokken, en/of oververhitting van het remblokmateriaal, wat de neiging heeft om op te treden bij goedkopere "organische" en/of semi-metalen remblokken. In feite is wat je voelt een zeer kleine verhoging in het rotoroppervlak als gevolg van remblokmateriaal dat op het rotorvlak "geïmpregneerd" is door een hete stop, d.w.z. een lange uitloop van de oprit en dan tot stilstand komen aan het einde en de remdruk vasthouden. Het veroorzaakt dat een zeer kleine hoeveelheid van het remblokoppervlak aan de rotor blijft kleven. Deze "verhoogde" plek veroorzaakt na verloop van tijd dat zowel het remblok- als het rotorvlak ongelijkmatig slijten, wat resulteert in een pulsatie in het remsysteem. Wat, als het erg genoeg is, kan worden verergerd door het ABS-systeem, omdat het ABS-systeem een dreigende blokkering van de band "voelt" en de druk loslaat.
Dit probleem kan ook worden veroorzaakt door beperkt onregelmatig gebruik, omdat de rotorvlakken roesten of verontreinigd raken en vervolgens onjuist worden schoongemaakt.
Ook onjuist en overdreven aangedraaide wielmoeren, vooral bij hoge hitte door zwaar remmen. Probeer hiervoor de moeren los te draaien en correct opnieuw aan te draaien. (vraag ook om alleen met de hand aan te draaien bij het uitvoeren van banden of ander werk waarbij de velg wordt verwijderd)
Om rempulsatie op de lange termijn te minimaliseren, volg je een juiste inrijprocedure voor de remblokken (ik persoonlijk vind de procedure van Power Stops prettig en heb deze effectief bevonden).
Om rempulsatie bij de eerste waarneming te proberen te verhelpen, probeer je een inrijprocedure voor de remblokken, omdat deze mogelijk het rotoroppervlak kan "reinigen" en de remblokken "opnieuw kan plaatsen".
Om pulsatie als gevolg van langdurige inactiviteit te minimaliseren, beweeg je het voertuig langzaam terwijl je de remmen lichtjes aantrekt, waarbij je de snelheid en de remdruk verhoogt, dit hoeft slechts 30 tot 60 meter te zijn. Gebruik dan een inrijproces voor de remblokken om de remblokken opnieuw te plaatsen.
Ik dacht, net als anderen al jaren, dat ik "kromgetrokken" rotors had. Maar na problemen met een vrachtwagen heb ik me verdiept in "kromtrekkende rotors" en het impregneren van remblokmateriaal op het rotorvlak, en hoe je het kunt proberen te verhelpen.... Zeker, het werkte. Ik ben nu zeer nauwgezet met mijn inrijproces voor de remblokken, omdat dit de belangrijkste stap is, afgezien van de juiste installatie van de remmen......
Net als bij het installeren van een platte klepstoter nokkenas.... Als je het inrijproces voor de nokkenas en de stoters niet volgt, is het slechts een kwestie van tijd voordat het systeem faalt.
Ten slotte ben ik geen gecertificeerde monteur, maar ik doe al tientallen jaren remmen aan mijn auto's, familieauto's, auto's van vrienden, enz. Ik ben zo kieskeurig dat ik niemand aan mijn remsystemen laat werken. Ik doe ook mijn onderzoek als ik een probleem heb. Er zijn veel goede artikelen over dit probleem op het net. Hier is er een waarvan ik dacht dat hij relevant was, maar ze gaan niet erg in detail over hoe je de kans kunt verkleinen en naar mijn mening het belang van het inrijden van remblokken, maar nogmaals, er is veel informatie over dit probleem.
www.mechanic.com.au